הרב דב קפלן: "ועדת החמישה צריכה לנהל את האירוע"

    ישראל רובין No Comments on הרב דב קפלן: "ועדת החמישה צריכה לנהל את האירוע"

    הוא חזר שוב ושוב על דעתו שוועדת החמישה, שהוקמה בפסיקת בית המשפט העליון – היא זו שצריכה לנהל ואף להיות אחראית אל האירוע כולו, אך הדגיש כי יש לתת לה את הכלים לכך. הוא הוסיף כי ביחס לתנאים הקיימים הוועדה מתפקדת טוב אך יש לשנות את הרכבה

    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    חבר ועדת החמישה, הרב דב קפלן העיד היום (רביעי) בפני ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון וקרא לקבוע שוועדת החמישה, היא זו שתנהל את מתחם הרשב"י כולו, ובכלל זה ההילולא בל"ג בעומר.

    בפתח עדותו הוא יצא נגד ריבוי ההדלקות ואמר כי יש לקיים הדלקה אחת בלבד: "יצאתי בעבר נגד ריבוי ההדלקות, לא רק מבחינה בטיחותית, אני לא חושב שזה מתאים. יש רק הדלקה אחת שהיא מסורת. ההדלקה המסורתית היא אחת מעלה הגג של הציון".

    הוא טען כי חל שיפור במקום מאז הקמת הוועדה: "כל שנה מגיעים למעלה ממיליון מבקרים, כולם יגידו שיש מה לשפר. אבל ברמה של הניקיון והאבטחה וכל זה חל שינוי מאז הקמת ועדת החמישה. המדינה משקיעה המון כסף אבל רק בתחזוקה שוטפת ולא בתשתיות".

    הוא חזר שוב ושוב על דעתו לפיה הוועדה היא זו שצריכה להיות אחראית על המקום: "פשוט לי שהסמכות והאחריות של הוועדה זה כל השנה כולל ל"ג בעומר, כמובן שאני לא אחראי על החניונים והכבישים אבל על המעטפת של ההר, הוועדה זו שצריכה להיות אחראית גם בל"ג בעומר".

    לדבריו "הרב רבינוביץ אמר שהוועדה לא צריכה להיות אחראית. אני חולק עליו מהיום הראשון. אמרתי שאנחנו צריכים לנהל את זה".

    הוא נשאל האם זה לא גדול על הוועדה: "ודאי שזה גדול, ענק. אבל אני חושב שאפשר וצריך ואנחנו צריכים לנהל את זה. רק צריך לתת לנו כלים". הוא נשאל להתנגדותם של חברים אחרים בוועדה לדעה זו: "לטעמי זו לא שאלה של רוב. כי אם בית המשפט יגדיר את הדבר, מי שלא רוצה שיתפטר".

    הוא שב ואמר: "אני חושב שזה כן תפקיד של הוועדה, ושהיא יכולה לנהל את זה. עכשיו לא נתנו לנו את המינימום".

    הוא סיפר על מה שהיה לפני מספר שנים: "אמר לי המפכ"ל – יש לנו חוות דעת של היועץ המשפטי, אתם לא צד בענין. כמדומני שבאותה שנה גם הוקם גשר דב. המדינה עשתה שם כבתוך שלה ואנחנו לא יכולנו למנוע את זה". 

    הוא הוסיף: "אם לא הייתה את ההפקעה יתכן שההיסטוריה גם הייתה אחרת. הטריבונות לא הוסיפו לבטיחות".

    עוד אמר: "נוצר רושם מוטעה כאילו כל ל"ג בעומר זה ההדלקות. כך או כך, ההדלקות זה בין 10 ל-20 אחוז, אבל הן צוואר בקבוק שמונע זרימה".

    קלפן הציע לחזור להדלקה אחת קצרה ולא לקיים הדלקות נוספות במרחב ההר.

    לגבי הכנסת אורחים, הוא אמר "בלי קשר לל"ג בעומר מהיום והלאה שינוי צריך להיות. ועדת החמישה צריכה להתכנס ולקבוע מה שהיא שתקבע וזה מה שצריך לעשות".

    לטעמי הוועדה אחראית על הכל, על ההצלחות והכשלונות. אבל היא צריכה גם לנהל את הכל.

    הוא אמר כי השינויים שיש לבצע במקום, הם בראש ובראשונה "הצפיפות, שנבעה בין היתר מריבוי הדלקות". ו"יש את העלייה והירידה מהקבר".

    הוא נשאל האם הוועדה מתפקדת טוב: "אני חושב שיותר מידי גורמים ניסו להכשיל את הוועדה מהיום שהיא קמה. אבל אני חושב שבתנאים הקיימים היא מתפקדת טוב".

    עם זאת, "אני חושב שהרכב הוועדה חייב להשתנות, כי יש ניגוד עניינים מובהק עם נציג המדינה, לא הוא אישית, בגלל שהמדינה רוצה להפקיע את המקום ונלחמת בוועדה".

    מנגד, אמר: "לי ברור שהמדינה חלק מהעניין, אם מישהו רוצה אחרת נעשה על זה הצבעה".

    הוא נשאל מי צריך להיות הרב/החסידות שתדליק במקרה של הדלקה אחת וסירב לומר: "יש לי דעה ואשמור אותה לעצמי. השאלה היא לא מי ידליק אלא איך".

    קודם לכן, העיד רב רשף יוסי כהן, ראש מדור הגנה מאש בתחנת גליל גולן שדיבר על האישורים השונים במתחם.

    בעוד זמן קצר יעידו נציג חסידות בויאן, יצחק ברים ונציגי "הכנסת אורחים" – הרב מאיר קרליבך והרב יוסף קרליבך.



    0 תגובות